Jaki napęd do bramy?


Aby nasza brama wjazdowa stała się bramą automatyczną trzeba zainstalować do niej odpowiedni napęd, czyli automat który po otrzymaniu polecenia wykona manewr otwierania lub zamykania bramy. Na rynku występują 3 rodzaje napędów, tj. napędy do bram przesuwnych, skrzydłowych i garażowych. Napędy można podzielić jeszcze na sposób w jaki będą użytkowane czyli napędy do użytku przydomowego (mała intensywność pracy) i napędy do pracy intensywnej (duża intensywność pracy). Kolejnym ważnym elementem przy wyborze automatyki bram są warunki montażowe np.: jakie mamy słupki (dotyczy bram skrzydłowych) oraz wielkość i waga bramy.

 

 

Napęd do bramy skrzydłowej


Wśród bram skrzydłowych występuje największe zróżnicowanie napędów, ze względu na to, że bramy tego typu są najbardziej problematyczne w automatyzacji. Najtańsze napędy (co nie oznacza, że najgorsze) oparte są o konstrukcję śrubową (ślimakową) lub hydrauliczną. W siłownikach tego typu element napędowy, przesuwając się liniowo wzdłuż korpusu siłownika - przenosi siłę na skrzydło bramy. Ten rodzaj siłowników można stosować na wszystkich bramach skrzydłowych.

Napędy tego typu mocowane są najczęściej na 1/3 wysokości bramy licząc od dołu. Rozwiązanie to pozwala najlepiej preznieść siłę napędu na bramę przy jednocześnie najmniejszym obciążeniu.

Minusem tego typu siłowników jest ograniczone rozwarcie bramy (maksymalnie 110o) oraz brak możliwości zamaskowania napędu od wewnętrznej strony posesji.

 

 Napęd śrubowy marki Tousek

 

 

Kolejnym typem napędów są siłowniki z tzw. ramieniem łamanym. Specyfika tego typu napędów dedykuje je bramom na słupach o dużych przekrojach poprzecznych (dużej głębokości osadzenia bramy– odległości od krawędzi słupa do osi bramy) takich jak słupki murowane (ceglane, kamienne lub betonowe).Klasyczne siłowniki wymagałyby przeróbek słupa (najczęściej związanych z pracami murarskimi) a napędy z ramieniem łamanym mogą obsłużyć większośd takich bram bez ingerencji w konstrukcję słupa. Rozwiązanie takie jest bardzo estetyczne gdyż od strony wjazdu na teren posesji praktycznie nie widać silników.

 

Napęd łamany marki Tousek

 

Trzecim typem napędów do bram dwuskrzydłowych są napędy podziemne. Skrzynie fundamentowe z siłownikami montowane są pod powierzchnią gruntu (pod bramą) dzięki czemu nie widać ich praktycznie wcale. Ich zaletą jest wytrzymałość i szybka praca. Ponieważ jednak są one zwykle najdroższe a miejsce ich zainstalowania wymaga dodatkowych, pracochłonnych operacji (w tym konieczności zapewnienia odpowiedniego drenażu przestrzeni zabudowy siłownika), nie są zbyt popularne. Stosuje się je w sytuacji, gdy zależy nam na tym, by nie rzucały się w oczy, lub by nie zmieniały estetyki zabytkowej, lub wyrafinowanej artystycznie bramy.

 

 Napęd podziemny marki Tousek

 

 

 

 

 

Napęd do bramy przesuwnej


Siłownik dla bramy przesuwanej to prosty konstrukcyjnie motoreduktor (silnik elektryczny z jednostopniową przekładnią ślimakową) i elektroniczny moduł sterujący - tzw. centralka. Koło zębate osadzone na obracającym się wale wyjściowym siłownika, zazębiając się z listwą zębatą poprowadzoną wzdłuż dolnej krawędzi bramy - przesuwa bramę. Rozwiązanie jest proste, niedrogie i niezawodne a montaż i regulacja nie sprawia większych trudności.

 

 Napęd do bramy przesuwnej Tousek

 

 

Wszelkie zdjęcia oraz treści są własnością firmy TORA